Mi experiencia en Canadá

Gracias al apoyo de la Universidad de Celaya, Educafin y Ulinks, cinco compañeros de la universidad y yo tuvimos la oportunidad de convivir y compartir una experiencia en el extranjero con un grupo de más de 40 estudiantes de diversas carreras de diferentes universidades del estado de Guanajuato; estudiantes ejemplares que de alguna forma lograron destacar por iniciativas emprendedoras, excelencia académica, méritos deportivos, proyectos de innovación, etc.

La finalidad de esta prueba piloto era crear una conexión entre Universidades de ambos países y cambiar la mentalidad de que México depende únicamente de Estados Unidos; además de crear puentes en vez de barreras, y poder ver todo lo que Canadá ofrece a sus ciudadanos así como a la gente que lo visita.

Durante nuestra estancia en Canadá, fuimos bien recibidos y tratados con mucha atención de parte de los colaboradores de Educafin, Unlinks, de  las empresas y universidades anfitrionas, fuimos bienvenidos a todos los lugares que visitamos y eso me hizo sentir muy bien y con ganas de regresar pronto.

Pude darme cuenta dentro de mi corta estancia que la ciudad de Toronto es una ciudad bastante diversa en cultura, y me sorprendió que, a pesar de esto, la gente aprende a respetar las diferencias que existen entre personas y a convivir en el día a día.

Es por esto que me atrevo a decir que la diversidad no siempre es motivo para que una ciudad tenga más problemas, sino al contrario, da pie a una mayor contribución para solucionar problemas y crear un ambiente de paz y tolerancia.

Canadá en general es un lugar con oportunidades para todos y con un alto índice de calidad de vida; esto quiere decir que la ciudad provee las condiciones para que la gente pueda tener estabilidad y satisfacción en distintos ámbitos como la salud, vida familiar, comunitaria, trabajo, política, etc. Esto es porque el gobierno cuida bien de su gente mediante acciones que benefician a todos y porque las inversiones de recursos llegan a donde tienen que llegar.

Por otra parte, tuvimos el placer de conocer una representante del Consulado General de México en Toronto, que nos explicó las diferencias entre una embajada y consulado, así como las funciones principales del consulado de representar y proteger a la gente mexicana que reside en la ciudad de Toronto.

Una de las cosas que más me gustó de mi visita fue visitar la ensambladora “Toyota Motor Manufacturing Company”, y ver un día normal de producción en sus instalaciones. Fue una experiencia inolvidable ya que nunca en mi vida había estado en una armadora de carros; donde además pude notar el alto desarrollo de tecnología en la automatización de sus procesos, la gran infraestructura y nivel de organización de una planta de una de las marcas más importantes de vehículos del mundo. También me sorprendió mucho la rapidez con que terminan un vehículo para ser vendido y satisfacer la demanda del cliente, o mejor conocido como tackt time, que es de un minuto aproximadamente.

Este viaje significó mucho para mí, ya que fue una oportunidad o un privilegio, más que una derecho, el de realizar una estancia en el extranjero y es por eso que me llevo la satisfacción de haber sido elegido entre muchos alumnos y el compromiso de seguir estudiando y esforzándome para seguir siendo un estudiante ejemplar e incentivar a otros estudiantes a aprovechar este tipo de apoyos que da el gobierno y echarle ganas al inglés, que sin duda es un idioma que cada vez es más necesario para ingresar de forma exitosa al mercado laboral.

Por último, quiero mencionar que el compromiso de que haya una mejor educación en el país no es únicamente del gobierno, sino de todos los habitantes, padres de familia, hijos, estudiantes, hermanos, compañeros etc. ya que, en colaboración de todos, es como el país puede progresar para que los mexicanos tengamos una mejor calidad de vida.

Cocina mexicana en Barcelona

El Chef David Jahnke, de la Licenciatura en Gastronomía, se encuentra en la Universidad Autónoma de Barcelona como profesor visitante para impartir sus conocimientos gastronómicos sobre la cultura mexicana a los estudiantes de la Escuela de Turismo y Dirección Hotelera en Barcelona.

About the gastronomic book "De Boca en Boca".

Last year the University of Celaya and the Bachelor's Degree in Gastronomy presented the photobook "De Boca en Boca" which gathers the wise culinary advice that our people transmit from generation to generation and mixes it with a series of photographs of men and women who preserve and renew our valuable gastronomic traditions.

The book has a prologue by Josema Azpeitia, gastronomic journalist and editor, professor of gastronomy at the Basque Culinary Center and winner of the Basque Gastronomy Award 2013, who upon receiving a copy of the book in recent days wrote this post with his impressions:

HUMIDIFYING MEXICO

In my last post yesterday on Facebook I mentioned my esteemed Chef César Sánchez, professor at the University of Celaya, and his theory on humidity to which he compares me for my quality. to sneak in everywhere.

Like so many things, it was a post I was looking for to facilitate the entry of today's post, because I could not let another day go by without thanking the renowned chef and professor for the great honor he has given me by proposing to prologue the reissue of "De boca en boca", a conceptual and visual book on Mexican cuisine that captivated me when the first edition of the book fell into my hands. The day before yesterday I finally got the copy that you have sent me and I have been very happy to see that the reprint respects 100% the spirit of the original book.

"De boca en boca" is a marvel for the eyes and the spirit. It is a book that without words and with a beautiful handful of selected and significant photographs, makes us feel, touch, smell... the dishes that emanate from the kitchens and the wisdom of a few cooks from Guanajuato who open their hearts to the authors and make them participants of various tips, secrets, legends... that they have distributed throughout the book, between photography and photography as a link between the images (or maybe the images are the links between the quotes, who knows).

The fact is that "De boca en boca" thus becomes an original, different, essential book, which creates a desire to go to Guanajuato and delve into its gastronomy much greater than the best Lonely Planet or Michelin guides can create. "De boca en boca" reflects the reality of the cuisine of that little piece of Mexico that is Guanajuato in an authentic, real, sincere, direct way... it is a volume that undoubtedly deserves a Gourmand award for its quality and its deep human and gastronomic charge. It is a book with soul, with weight, with character like very few others.

As I say, friends of the University of Celaya, it is an honor to leave my mark on this book, and a priceless prize that you have allowed me to extend my "humidity" beyond the Atlantic Ocean, in this wonderful land, in this country where I have great friends like Javier Bernal and Alondra Maldonado, also great lovers of gastronomy who I know will be thrilled to know that I am sneaking into your home, even if it is only on one side.

Thank you, friends, for letting me stick this spike in this land, in this great country that is called to be (I think it already is) one of the great and inescapable culinary references of the world and an example of variety, color, flavor, respect for tradition, taste, imagination!

Josema Azpeitia

Aprendiendo a ser buenos líderes.

El Doctor Pedro Espino nos visita de la Universidad Autónoma del Perú con motivo del Congreso Internacional Global Meeting ya que es un investigador experto en innovación y emprendimiento. Por tal motivo, nuestros alumnos de la Prepa Uni tuvieron la oportunidad de charlar con él para entender como el mundo está en constante cambio y movimiento y cómo los jóvenes deben adaptarse constantemente a nuevas circunstancias continuamente y ser felices a pesar de ello.

En la charla, el Dr. Espino les mostró poco a poco el funcionamiento de una empresa y cómo hacer para que todas sus partes funcionen, y vieron algunos ejemplos del por qué es importante que una empresa contribuya a la felicidad de sus colaboradores; pues para que exista un ambiente más feliz no es estrictamente necesario tener instalaciones como las de Google, pero sí motivarlos y hacerlos sentir como elementos valiosos del equipo de trabajo, ya que la actitud y el compromiso de su personal hará la diferencia en los negocios.

Nuestros jóvenes de Prepa Uni, como futuros líderes, entendieron que necesitan tener mucha dedicación para lograr hacer una diferencia en aquello que les apasiona.

"The world, my home that I protect".

"The world, my home that I protect" was the title given to his lecture to the architecture students by Civil Engineer Joel Rayas, zootechnician and soon to be master in land roads.

In this conference we talked about how the construction industry has severely affected the natural ecosystems in which we live and how we must find solutions, materials, projects to recover spaces for the species and above all to change the consciousness of society to take care of our world.

He showed the differences in construction in our country and in first world countries, expressing that our highways, for example, could improve and pollute less if they were well built and with a different structure, since in our country there is no respect for the flora and fauna and the rate of rescue of trees felled in these projects is very small because they are only obliged to rescue 15 to 20 trees for every 100 that are felled.

He spoke to our architects about the importance of caring for wild animals such as opossums, foxes, raccoons, squirrels, hares, among others, and the way in which they will be affected by constructions, because once man creates infrastructure in the middle of their habitat, these species are destined to mistreatment, segregation and even extinction.

On the other hand, he gave the students some examples in countries such as Germany and the Netherlands, where infrastructure, roads, etc., include bridges and wildlife crossing areas for both terrestrial and aquatic animals.

He demonstrated how other materials can be used in the industry as an expansive clay that is an ecological building material, showing how contact with water closes its cracks, which also makes it a very effective material.

He concluded that to generate a change in the planet we can start with small actions such as not littering, not feeding animals and not domesticating wild animals.

Mi experiencia en Canadá

Mi nombre es Nayeli Melecio Rodríguez, soy estudiante de sexto semestre de Comercio Internacional.

Gracias a la Universidad de Celaya tuve la oportunidad de participar en el programa “Innovation, Leadership and Entrepreneurship” en Toronto, Canadá.

Durante el programa fuimos recibidos por varias universidades reconocidas de la ciudad, la Universidad de Toronto, la Universidad de Ryerson, la Universidad de Humber donde nos dieron la bienvenida y tuvimos pláticas para conocer la experiencia de mexicanos que residen en Canadá, y la Universidad de Lakehead donde tuvimos un taller muy interesante donde participamos en varias dinámicas para conocer nuestro estilo de liderazgo.

Conocimos empresas del giro automotriz donde nos dieron un tour por la planta, en Martinrea los directivos nos hablaron sobre sus perspectivas del TLCAN, en Toyota pudimos ver el proceso de los autos Corolla y en Magna International tuvimos una plática sobre la historia de la empresa.

También tuvimos la oportunidad de ir a Steam Whistle Brewing, una fábrica de cervezas originaria de Toronto.

Dentro de las actividades culturales, visitamos sitios emblemáticos de Toronto, la CN Tower, el Palacio Legislativo de Ontario, el museo Royal Ontario que cuenta con colecciones de arte de culturas antiguas como la Romana y la Egipcia, minerales, fósiles, entre muchas otras piezas; la Isla de Wards a la que llegamos en Ferry y las Cataratas del Niágara.

Al principio fue difícil para mí salir de mi zona de comodidad y tomar el riesgo de vivir esta experiencia pero después de este viaje tengo la seguridad de que arriesgarte es una de las mejores cosas que puedes hacer ya que te cambia totalmente, conoces partes de ti que no sabías que existían y es la mejor forma de crecer.

Este viaje me ayudó a ampliar mi panorama y mi punto de vista, al escuchar las distintas opiniones de los conferencistas, al ver los procesos de las empresas, la avanzada tecnología que utilizan en las empresas y universidades y poder experimentar la forma de vida de un país tan distinto al mío, me ayudó a ver la imagen completa y no solo mis creencias y pensamientos, a preguntarme ¿cómo es que puedo mejorar mi entorno, como podría innovar en los campos de mi profesión y a cuestionarme sobre todo lo que me rodea?

De manera personal, despertó en mí muchas inquietudes sobre mis metas a futuro, me ayudó a creer en mí aún más para lograrlas y me inspiró a nunca quedarme quieta, siempre buscar nuevas formas de hacer las cosas, buscar nuevos proyectos sociales, continuar aprendiendo francés y practicar regularmente el inglés y lo más importante, decir siempre sí a los retos que se presenten.

10 keys to innovation.

Stephen Ezell, vice president of the Washington DC - Based Think Tank and member of The Information Technology and Innovation Foundation ITIF, talked to our Communication and Marketing students about the 10 keys that organizations must understand about themselves and their competition to develop strategies that make a difference and are more effective.

These innovation keys that should always be kept in mind are: business model, networks, organization, processes, product performance, product platform, service, channels, brand and customer engagement.

When organizations analyze how the competition is using these points, it will give them tools to innovate and distinguish themselves, making it easier to achieve their objectives.

This videoconference is part of the cycle of talks with experts that our students have continuously as part of the Start Up Center Program, a space that motivates our young people to imagine, innovate, create and undertake.

Encouraging scientific production in higher education

Encouraging scientific production in higher education

Miguel Olea, a UNAM graduate and creator of different content, management, leadership and innovation platforms, presented, via videoconference, the paper entitled "Scientific Production in Higher Education Institutions".

Universities fulfill several functions in society, one of which is to produce scientific knowledge that can be applied to increase the progress and development of their environment.

This knowledge must be shared to have a real impact and currently one of the most effective ways of doing this is by publishing research in specialized portals and scientific journals.

Mr. Olea is an expert on this subject, and from Spain he shared with us his perspective on how scientific journals currently work, how they choose what to publish, how they corroborate that the information is truly scientific and how to ensure that their content reaches the greatest possible number of people.

He also spoke of the importance of teachers being generators of knowledge, collaborating with other teachers from the same institution or from other institutions in research projects and sharing all their results first in their own institution and then on platforms that disseminate the information.

Similarly, it is essential that institutions have programs that encourage this activity in their teachers, with a specialized portal to upload projects, a system of awards, remuneration and benefits for this practice, only in this way can the institution fully comply with this academic and social commitment.

IMG_9880

Feasibility of investment projects.

The students of the 2nd. The students of the 2nd quarter of the Master's Degree in Business Innovation held an international videoconference with Master Adolfo Cantillo, a financial specialist from Cartagena de Indias, Colombia.

The subject of Feasibility of Investment Projects has defined the topic of Financial Feasibility, so this activity had the objective of guiding the students in the projects they are carrying out.

Mr. Cantillo gave a lecture on "Sharing Experiences in Project Development" and currently teaches at Tecnológico Comfenalco in Cartagena de Indias.

The participating students asked interesting questions about the feasibility and duration of an investment project and solicited advice on how to make projects more likely to succeed.

At the end of the event, the speaker congratulated the participants for having made the decision to study an online postgraduate program at the Universidad de Celaya because it is an educational trend in constant growth.

Driving safely

In order to raise awareness among our Prepa Uni students, Josué Banda and Fernando Bujanos, from the "Doble Control" driving school, talked to our students about the importance of taking certain safety measures when driving.

How many students know how to drive? More than 5o% answered affirmatively to the question and from here the speakers gave recommendations that should always be taken into account so that a mistake at the wheel does not put life at risk. Most of them we already know: always wear your seat belt, never drive tired or under the influence of alcohol, avoid any kind of distractions with the telephone, always drive respecting traffic signs, keep the distance between cars, always drive at a moderate speed, hold the steering wheel with both hands and keep the car, tires and lights in optimal conditions.

These are simple measures that make a big difference; following these steps considerably reduces the risk of suffering any type of accident. These recommendations should become a habit, and because of their simplicity it is important not to take them lightly, since most fatal accidents are related to the neglect of one or more of these measures.

The young people watched high-impact videos on safety and its consequences, and in addition, Josué and Fernando prepared two dynamics in which the children participated: In one, the young people simulated a car with chairs and received a detailed explanation of how a crash occurs; in the other dynamic, four students transmitted a series of driving tips to their classmates.